Σε τουρισμό δύο ταχυτήτων οδηγείται η Ελλάδα για το 2017, με διεύρυνση της απόστασης μεταξύ θετικών και αρνητικών επιδόσεων σε κλάδους, επιχειρήσεις και προορισμούς.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων Ανδρέα Ανδρεάδη, οι προκρατήσεις για το 2017 κινούνται σε θετικό πεδίο. Ομως η αποσταθεροποίηση της Τουρκίας προκαλεί ανησυχία, καθώς σε βάθος χρόνου δεν αποτελεί θετική εξέλιξη για τον τουρισμό μας. Οδηγός των τουριστικών εξελίξεων για τη φετινή χρονιά στη Μεσόγειο αναδεικνύεται η ασφάλεια ή ανασφάλεια που θα εκπέμψουν οι προορισμοί που τροφοδοτούνται από τις ίδιες αγορές επισκεπτών. Ηδη, μεγάλο μέρος των κρατήσεων που χάνει η Τουρκία, λόγω των διαδοχικών τρομοκρατικών επιθέσεων, κατευθύνεται σε άλλους προορισμούς.

Ειδικότερα, οι περιορισμένες επιλογές αποθέματος ξενοδοχειακών κλινών σε ασφαλείς προορισμούς για την προσεχή σεζόν στρέφει το ενδιαφέρον των ξένων τουριστικών οργανισμών στην Ελλάδα, στην Ισπανία, στην Κύπρο, στην Πορτογαλία αλλά ακόμη και στην Κροατία και στη Βουλγαρία. Σε αυτό το γενικότερο γεωπολιτικό περιβάλλον ανασφάλειας, η χώρα μας πριν καν υλοποιήσει το επικοινωνιακό της πρόγραμμα στις ξένες αγορές καταγράφει κέρδη σε επίπεδο προκρατήσεων από την πώληση των πακέτων μέσω των ξένων οργανισμών. Επίσης, αύξηση κατά 19% (ή κατά 3,6 εκατ.) καταγράφει ο μέχρι στιγμής προγραμματισμός των αεροπορικών θέσεων στα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας για το 2017. Πρόκειται για τον αρχικό προγραμματισμό, ο οποίος θα αναθεωρηθεί έως τα τέλη Ιανουαρίου. Τότε θα εκδοθεί ο τελικός προγραμματισμός για τη θερινή περίοδο, ο οποίος με τη σειρά του θα υπόκειται σε διαρκή προσαρμογή καθώς θα εξελίσσεται το πρόγραμμα πτήσεων των εταιρειών με αλλαγές, ακυρώσεις ή προσθήκες δρομολογίων. Το Ινστιτούτο εξηγεί ότι τα σχετικά στοιχεία αποτελούν ένδειξη τάσεων και όχι βάση ακριβών προβλέψεων για τα περιφερειακά αεροδρόμια ιδιαίτερα, καθώς αφορούν σε προγραμματισμό θέσεων και όχι σε κρατήσεις από ξένους τουρίστες.
Από την άλλη, οι εκπρόσωποι των φορέων της κρουαζιέρας εκτιμούν ότι η πτώση των αφίξεων των επισκεπτών με κρουαζιερόπλοια στην Ελλάδα σε ποσοστό έως και 30% είναι μη αναστρέψιμη. Αν επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις, οι πολλαπλές αφίξεις στα ελληνικά λιμάνια από επιβάτες κρουαζιέρας θα μειωθούν έως και 1 εκατ. Η Ενωση Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ), επικαλούμενη τεκμηριωμένες πληροφορίες τόσο από λιμάνια και σημαντικούς προορισμούς κρουαζιέρας όσο και από παράγοντες της εγχώριας βιομηχανίας του κλάδου που αξιολογούν τις προκρατήσεις και τον προγραμματισμό των δρομολογίων του 2017, σημειώνει χαρακτηριστικά: «Φαίνεται ότι η χρονιά που αρχίσαμε να διανύουμε δεν θα είναι ιδιαίτερα ευνοϊκή για την κρουαζιέρα στην περιοχή μας». Η ΕΛΙΜΕ τονίζει ότι η αποσταθεροποίηση της περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου, και ιδίως της Τουρκίας, αλλά και η ανάδειξη νέων σημαντικών αγορών ανάπτυξης του κλάδου της κρουαζιέρας διεθνώς, όπως η Ανατ. Ασία και η Αυστραλία, είναι πιθανόν να οδηγήσουν σε σημαντικές μειώσεις τόσο στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων όσο και στον αριθμό των επιβατών στο σύνολο της χώρας και στους επιμέρους προορισμούς. Στο ίδιο μήκος κύματος στελέχη του κλάδου υπογραμμίζουν ότι η κρουαζιέρα στη χώρα μας θα πληγεί κυρίως από τις εξελίξεις στην Τουρκία και τα ζητήματα ασφαλείας που έχουν εγερθεί για τη γειτονική χώρα, καθώς πολλά πακέτα συνδύαζαν ελληνικούς και τουρκικούς προορισμούς.
Εξάλλου, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ θεωρεί ότι η καλύτερη διαχείριση του μεταναστευτικού και προσφυγικού ζητήματος καθώς και η ομαλή ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος θα αποτελέσουν σημαντικούς παράγοντες για τη διασφάλιση θετικής πορείας για τον ελληνικό τουρισμό το 2017. Πάντως, σε ό,τι αφορά το προσφυγικό πιστεύει ότι συνεχίζει στη συνείδηση των τουριστών να συνδέεται με θέματα ασφαλείας· άρα, τονίζει, πρέπει να ενταθούν οι προσπάθειες στην προετοιμασία και στη διαχείρισή του. Παράλληλα, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ υποστηρίζει ότι έχουν δημιουργηθεί δύο ταχύτητες στον ελληνικό τουρισμό και στην ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων του τομέα και των προορισμών, μία τάση που φαίνεται να παγιώνεται και στη φετινή σεζόν. Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιοποίησε, χθες, το Ινστιτούτο του ΣΕΤΕ, η εξαιρετικά υψηλή φορολογική επιβάρυνση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος –ενός κατ’ εξοχήν εξαγωγικού προϊόντος– αποτελεί σημαντικό ανασταλτικό παράγοντα στην περαιτέρω ανάπτυξη του τομέα. Επίσης, επιβαρύνει υπέρμετρα την ανταγωνιστικότητα, τα κίνητρα για επιχειρείν, καθώς και το διαθέσιμο εισόδημα των εργαζομένων, ενώ ταυτόχρονα οδηγεί σε όξυνση της εποχικότητας. Αν και οι επιπτώσεις αυτές διατρέχουν το σύνολο των τουριστικών επιχειρήσεων πλήττουν ιδιαίτερα τις πλέον αδύναμες. Δηλαδή αυτές που δεν διαθέτουν κάποιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, είτε με τη μορφή ίδιας αναγνωρίσιμης τουριστικής ταυτότητας είτε με τη μορφή λειτουργίας σε δημοφιλή προορισμό, που θα τους επιτρέψει να μετακυλίσουν μέρος ή όλη την υψηλότερη φορολόγηση στον τελικό πελάτη και που θα διευκολύνει την προσαρμογή τους σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον.
Στη μελέτη γίνεται και ανάλυση για τη συμβολή του τουριστικού τομέα στην εθνική οικονομία. Oπως επισημαίνει το Ινστιτούτο, ο τουρισμός «έχει γίνει ένας πραγματικά εθνικός πρωταθλητής στον αγώνα για μια εξωστρεφή ελληνική οικονομία αφού περισσότερο από 90% των εσόδων του προέρχεται από το εξωτερικό». Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eρευνας Εργατικού Δυναμικού, στην αιχμή της σεζόν ο τουρισμός απασχολεί πλέον περισσότερο από το 10% του εργατικού δυναμικού της χώρας, είναι ο τρίτος τομέας σε αριθμό απασχολουμένων μετά το εμπόριο και το σύνολο του πρωτογενούς τομέα και μπροστά από τη μεταποίηση και τον δημόσιο τομέα. Αποτελεί μέρος μιας δυναμικά αναπτυσσόμενης διεθνώς δραστηριότητας, που για το 2017 αναμένεται σε παγκόσμιο επίπεδο να αναπτυχθεί με ρυθμό άνω του 4%. Κατά το Ινστιτούτο, αντίθετα με τις συχνά εκφραζόμενες απόψεις, ότι η ισχυρή ανάπτυξη είναι μόνο η ανάπτυξη που βασίζεται στον μεταποιητικό τομέα, τα στοιχεία για τις οικονομίες των κύριων αγορών μάς δείχνουν ότι η εισαγωγή υπηρεσιών, στις οποίες συγκαταλέγεται και ο τουρισμός, από τις χώρες αυτές αναμένεται να αναπτυχθεί με ταχύτερο ρυθμό σε σχέση με το ΑΕΠ τους και την ιδιωτική τους κατανάλωση.
Διαφήμιση της Αθήνας ως κέντρου πολιτισμού σε Γαλλία και Γερμανία
Το 2016 αποδείχθηκε μία ακόμη θετική χρονιά για τον τουρισμό της Αθήνας, ενώ οι εκτιμήσεις των αρμόδιων φορέων και για φέτος είναι ότι μπορεί να διατηρήσει τη δυναμική του.
Με στόχο την περαιτέρω προβολή της πρωτεύουσας στις ξένες αγορές ως σύγχρονου κέντρου πολιτισμού και ελκυστικού τουριστικού προορισμού για όλο τον χρόνο, ο Δήμος Αθηναίων, η Αegean και ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών αποφάσισαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται η υλοποίηση καμπάνιας με την αξιοποίηση ψηφιακών μέσων που εστιάζεται στην προώθηση της Αθήνας ως πόλης που προσφέρει αμέτρητες ταξιδιωτικές επιλογές. Ο σχεδιασμός της καλύπτει γεωγραφικά τις μεγάλες πόλεις της Γερμανίας και της Γαλλίας, οι οποίες με βάση μελέτη αποτελούν τις βασικές αγορές-στόχους για την Αθήνα.
Στην προσπάθεια τουριστικής ανάκαμψης της πρωτεύουσας, συνέβαλε καθοριστικά η Αegean, η οποία την τελευταία τριετία προσέθεσε 40 δρομολόγια συνδέοντας την Αθήνα με προορισμούς του εξωτερικού. Παράλληλα, η αύξηση των αφίξεων αναθέρμανε το εγχώριο και διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον για τη λειτουργία νέων πολυτελών ξενοδοχειακών μονάδων. Στο πλαίσιο αυτό επαναλειτούργησαν ή δημιουργήθηκαν νέα ξενοδοχεία σε περιοχές όπως πέριξ της πλατείας Συντάγματος, της πλατείας Ομονοίας και της πλατείας Καραϊσκάκη.
Καθημερινή